zaterdag 13 september 2008

Wij willen Willem weg / Wij willen Willem weer

Binnenkort mag ik de hoofdrol spelen in een musical !
Officieel is het natuurlijk geen musical, maar aangezien we gaan toneelspelen én zingen, is het eigenlijk strikt technisch gesproken wél een musical...
Op 21 september trekken we met honderden professionele figuranten, meelopers, sierstukken en muurbloempjes in een door de Gentse Floraliën aangeboden praalstoet door de Gentse binnenstad, en zullen we in 35 korte tafereeltjes (die allen overigens meedoen voor de 1 minute award) de geschiedenis van Gent, België en natuurlijk ook de Floraliën (die 200 jaar bestaan).
Er worden zo'n 150.000 bezoekers verwacht, die mij allen zullen zien schitteren in de apotheose van de praalstoet : de scène die het ontstaan van België op historisch correcte wijze zal weergeven. Persoonlijk zal ik én de stomme van Portici én een Belgicistische actievoerder vertolken, en net als in 1830 zullen leuzen betreffende Willem (van Oranje, vermoed ik...) niet van de lucht zijn...
Ik vermoed dat Jeroen Krabbé opnieuw de Nederlandse koning zal spelen en ik ben al druk bezig mijn Italiaans bij te schaven voor mijn opera-rol : La donna è mobile (de vrouw is wispelturig ; wat een sexistische opera toch !)
Proffen van de Universiteit Gent waken over de historische authenticiteit van het geheel en morgen, zo heb ik me voorgenomen, zal ik dan ook hun achtergrondbrochure betreffende deze praalstoet eens doornemen, kwestie van zeker te zijn van de juiste historische achtergrond...

Geen opmerkingen: